מגלים עולם • מדריך לחופשה שלכם בהולנד // מיוחד

דוד גדנקן 2 Comment on מגלים עולם • מדריך לחופשה שלכם בהולנד // מיוחד
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בשנים האחרונות החל הציבור החרדי לבלות חופשת הקיץ גם בהולנד. הסיבה "מחנות נופש" בהם דירות מאובזרות, מאפשרות בילוי משפחתי תוך שמירה על נושא הכשרות.

א. רקע

הולנד- הינה מדינה בצפון-מערב אירופה. מצפונה וממערבה נושקת לחופי הים הצפוני, במזרח גובלת בגרמניה ובדרום בבלגיה. השם ההולנדי למדינה הינו "נדרלנד", (NEDERLAND) ובתרגום עברי "ארץ השפלה". אוכלוסיתה כ-17 מליון נפש רובם בני הדת הפרוטסטנטית. בעשרות השנים האחרונות היגרו אליה רבים מבני הארצות שנשלטו ע"י הולנד כדוגמת: ציילון -סרי לנקה, סורינאם, אינדונזיה, גיאנה ועוד. רוב שטחה של הולנד, בעיקר חלקה המערבי, נמוך מפני הים ולכן למעלה מאלף שנים שההולנדים נלחמים בסכנות ההצפה ובשקיעת הקרקעות. זוהי הסיבה שהסמל הבולט ביותר של הולנד הינו "טחנות הרוח", אלה שתפקידם לשאוב את עודפי המים, והולנד אזור ברוך גשמים, ולהעבירם לתעלות שבאמצעותן "נדפים" המים לכיוון הים. חקלאות אדירה ומגוונת נוצרה בהולנד כתוצאה מ"כיבוש" וייבוש שטחי ים, אגמים וכד' והפיכתם לאדמה חקלאית מניבה ופוריה.

תעלות אמסטרדם צילום: ויקיפדיה

תעלות אמסטרדם צילום: ויקיפדיה

בעבר גרם האוקיינוס הצפוני נזקי ענק לארץ השפלה, זו ידעה להתמודד עם פגעי הטבע באמצעות מערכות סכרים ובניית חומות מגן מהייחודיים בעולם כולו. המלצות הטיולים שלנו יכללו את העיר המרכזית בהולנד: אמסטרדם ואתרים מיוחדים המתאימים לביקור המשפחה כולה.

ב. יהדות הולנד

קיימות עדויות כי הייתה קהילה יהודת קטנה בהולנד כבר במאה ה-12 (ימי הביניים). מתי המעט שחיו אז בהולנד לא זכו לאהדה רבה. המפנה הגדול חל אחרי גירוש ספרד (1492) וגירוש היהודים מפורטוגל (1496). יהודים ואנוסים אלה התיישבו באמסטרדם, ברוטרדם, בהארלם ועוד. "נווה שלום" זה היה שמה של הקהילה היהודית-ספרדית באמסטרדם. מתחילת המאה ה-17 קהילה זו הייתה בהנהגתו של הרב מנשה בן ישראל. בנוסף להנהגתו הדתית-רוחנית הקים בית דפוס עברי באמסטרדם ובכך תרם תרומה גדולה לגידול והעמקה בלימודי היהדות. (הרב בן ישראל היה מדריכו של הצייר הנודע רמברנדט ואן ריין, גוי פרוטסטנטי, שהתגורר בשכונת היהודים, בנושאי יהדות, כולל נושאים תלמודיים וקבליים. רמברנדט צייר כ-54 ציורים בנושאי התנ"ך ובנושאים יהודיים כדוגמת: "עקידת יצחק", "ירמיהו" "משתה בלשצאר" ועוד). בעקבות פרעות ת"ח ת"ט במזרח אירופה, ברחו יהודים רבים להולנד ואלה הביאו להקמתה של קהילה אשכנזית בכמה ערים מרכזיות.

היהודים התערו בפעילות הכלכלית בהולנד וגם ניהלו כמה חברות גדולות וידועות . ענף היהלומים הפך כמעט ל"מונופול" יהודי.

יהדות הולנד, בעיקר במאות ה-17 וה-18 הצמיחה מתוכה קבוצה חזקה של משפטנים, סופרים, פילוסופים ועוד. הקהילה עברה משברים חמורים, כולל התבוללות ונהייה אחרי רעיונות משיחיים בעקבות שבתאי צבי. יהדות הולנד במאה ה-20 מנתה למעלה מ-140 אלף נפש. הנאצים ימ"ש הביאו למחנות השמדה למעלה ממאה אלף יהודים, שלא שרדו השואה האיומה. אחרי מלחמת העולם ה-2, חזרו רבים משרידי הקהילה היהודית בהולנד ורבים מהם עלו ארצה ותפסו מקום נכבד ומפואר בתקומת ישראל.

ג. אמסטרדם

אמסטרדם היא העיר הגדולה והמרכזית בהולנד. נבנתה על גדות נהר האמסטל. עיר ובה 88 תעלות, מסביבן ועליהן נבנו המרכזים המסחריים, התרבותים, העירוניים של העיר. המלצתי להתחיל סיורנו בשיט באחת מסירות הטיול. תחנות לחברות השונות נמצאות בתעלה הסמוכה לתחנת הרכבת הראשית של אמסטרדם. שיט של למעלה משעה עם הסברים ב 2-3 שפות (לא בעברית אבל אחת תמיד באנגלית). בשיט הטיולי תוכלו לראות את נמל אמסטרדם, את רוב מכמני העיר, את האתרים העיקריים בהם תבקרו, את סגנונות הבניה במאות השונות, את הגשרונים וכמובן את סירות המגורים שעל התעלות.

כיכר הדאם וסביבתה
הכיכר המרכזית של אמסטרדם שמצידה האחד ארמון בית המלוכה (לטקסים בלבד), ניתן לבקר באולמותיו המציגים מיטב יצירות האמנות של גדולי הציירים ההולנדים בעיקר מהמאה ה-17 (בקיץ הביקורים בשעות 12:30 עד 17:00). מצדו השני של הכיכר מבנה מפואר שהינו המלון היוקרתי "גרנד הוטל קרסנפולסקי" (שווה הצצה בלובי). במרכז הכיכר, מקום המפגש לצעירי העיר ולתיירים, האנדרטה הלאומית להנצחת קורבנות מלחמת העולם השניה. אלפי היונים וה"פסלים החיים" (ניתן לצלמם בעבור תרומה קטנה) הם חוויה.

מהכיכר יוצא המדרחוב (KALVERSTRAAT), בסופו מצד ימין נחבאת חצר המנזר (לשעבר) בשם בחיינוף (BEGIJNHOF),חצר שנבנתה בשנת 1346. אם יתמזל מזלכם תפגשו בחצר נשים מבוגרות היושבות בחצר ועוסקות באומנות העתיקה של ריקמת תחרה הולנדית.

ד. הרובע היהודי

בעבר הרחוק גרו רוב יהודי אמסטרדם ברחוב "היהודים" או בשמו ההולנדי JOODENBREESTRAAT. בביקורנו אמליץ בעיקר על שני אתרי חובה!.

"בית הכנסת הפורטוגזי", מבנה גדול ממדים המרשים בעיצובו החיצוני והפנימי כאחד. מהמבנים העתיקים ביותר באמסטרדם שבנייתו הושלמה בשנת 1675. האדריכל ההולנדי שתיכנן את בית הכנסת החזיק בביתו דגם מצוייר של בית המקדש שבנה שלמה המלך. (בכניסה ניתן לקבל חוברת גם בעברית). פנים בית הכנסת כולל קמרונות גליליים גדולי ממדים וחלונות ההיכל בעלי קשתות ומאפשרים כניסה של אור טבעי.בית הכנסת עד היום אינו מואר בחשמל וכשמתקיימת בו תפילה (בעיקר בחגים העיקריים) ביה"כ מואר באלפי נרות הנמצאים על נברשות הנחושת. מסביב לביה"כ חצר המוקפת במבני הקהילה היוצרים בפועל כעין חומת מגן ובטחון.

בית הכנסת הפורטוגזי וידפידיה

בית הכנסת הפורטוגזי צילום: ויקיפדיה

במבנים אלה בית כנסת קטן לימות החורף, בית מדרש, מקווה טהרה, ספריית "עץ החיים" המשמשת עד היום כמרכז מחקר ולימוד. באחד האולמות, תצוגה היסטורית של בית הכנסת על תשמישי הקדושה ששימשו את הקהילה. מעניינת העובדה כי הנאצים ימ"ש שהרסו ובזזו כל מקום קדוש ליהודים בהולנד, לא פגעו בבית הכנסת הפורטוגזי.

"המוזיאון ההיסטורי היהודי"
ממול בית הכנסת הפורטוגזי, היו ממוקמים בעבר 4 בתי כנסת אשכנזים, אלה היוו מרכז רוחני וחברתי של הקהילה היהודית באמסטרדם, בעיקר בשנים 1670 ועד 1752. בתי כנסת אלה נבזזו ונפגעו בעת מלחמת העולם השניה. כיום מבנים אלה הפכו ל"מוזיאון להיסטוריה יהודית". התערוכות במוזיאון מציגות את הווי השבתות והחגים, את ההיסטוריה של היהדות ההולנדית, כולל בתקופת השואה והפריחה הציונית והקשר לארץ ישראל שלאחר השואה ועד היום.המוזיאון מציג גם מבחר יצירות אמנות של אמנים יהודיים מהולנד. כיום פועלים באמסטרדם כמה בתי כנסת בהם מתקיימים מנינים יומיים (דורש עיון באינטרנט). למבקרים ברובע היהודי והם חובבי אמנות הציור , אמליץ בחום לבקר ברחוב היהודים (מספר 4-6) בביתו של גדול אמני הולנד רמברנדט ואן ריין (REMBRANDT HUIS)הסיור הקצר בבית מגוריו כולל בביקור בסטודיו שלו ובפינה בה יצר את תחריטי הנחושת שלו (כולל מכבש הדפוס) הינה חוויה ייחודית.

בית "אנה פרנק"
על גדות אחת התעלות הגדולות של אמסטרדם ה-prinsengrach בבית מס' 263 נמצא "בית אנה פרנק", אתר חובה לביקור. זהו הבנין בו הסתתרה משפחת פרנק וכמה מקרוביהם מפני הנאצים בשנים 1942-1944. הבנין הינו כיום מוזיאון שעוצמתו אינה ניתנת להסבר. המבקר חווה את הדרך בה חיה המשפחה היהודית במשך שנתיים, תוך פחד ואימה מפני הצורר ששלט באמסטרדם. משפחת פרנק בנתה ארון ספרים (לא אמיתי) שדרכו עלו במדרגות צרות מאד אל עליית הגג בה שהו וחיו. השיחות בין הנחבאים היו בלחישות בלבד, במשך שעות היום לא השתמשו במים זורמים, כולל השימוש במים להדחה בשירותים. בחדרי הבית השונים תצוגות מרתקות של חיי המשפחה ושל השלטון הנאצי מחוץ לבנין. כל התצוגות מלוות באמצעי הסבר קוליים בשפות השונות,כולל השפה העברית. המוזיאון מציע בכניסה חוברת הדרכה גם בשפה העברית.

בית אנה פרנק הולנד ויקפידה

בית אנה פרנק צילום: ויקפידיה

שתי המלצות לקראת הביקור בבית אנה פרנק
1) בעונת התיירות (אביב וקיץ) אלפי אנשים עומדים בתור לכניסה למוזיאון. לעתים יש להמתין עד שלוש שעות לכניסה. אמליץ לנסות להזמין כרטיסי כניסה באמצעות האינטרנט לתאריך ולשעה ספציפיים.

2) להציע לכל בן משפחה (מבן 10 ומעלה) לקרוא טרם צאתו לחו"ל את הספר "יומנה של אנה פרנק". מתוך נסיוני בביקור עם ילדי או נכדי, הבנת העובדות ההיסטוריות גדלה עשרת מונים לאחר קריאת היומן.

אם במוראות השואה עסקינן, אזכיר עוד אתר מרגש בעיר אמסטרדם. בכיכר הכניסה לבית האופרה הממלכתית של הולנד,ניצבת אנדרטה לזכר גירוש יהודי אמסטרדם למחנה ווסטרבורק , מחנה המעבר בדרכם למחנות ההשמדה.

ונשמרתם

לסיום פרק הביקור באמסטרדם ברצוני לעורר המטיילים לקיום מצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".  הולנד מרושתת באלפי תעלות מים, חלקן מכוסה בירוקת, אנא! היזהרו בירידה לשדות המוריקים מפני סכנת הנפילה לתעלה שכזאת. קיימת חובה של בדיקה מוקדמת וזהירות רבה.

זיכרו! זכות קדימה בכבישי הולנד וברחובות הערים לרוכבי האופניים. בהולנד עשרות אלפי קילומטרים של מסלולי רכיבה. השתדלו שלא להלך עליהם והפנו מבט כל הזמן ,לכל צד כדי להמנע בהתנגשות מיותרת עם רוכב האופניים.

הערים הגדולות בהולנד, בעיקר אמסטרדם, מרושתות בתחבורה של חשמליות (הטראם). חלק מהמסילות של החשמליות משתלבות בכבישים העירוניים. אנא! פיקחו עיניכם והיזהרו מאד מתנועות החשמליות.

ה. סיורים ברחבי הולנד

ביקור בכפרי הדייגים וולנדם ומרקן. ביקור באתרים פופולאריים לתיירים בהם חלק מהתושבים עדיין לבושים בבגדים הולנדיים מסורתיים. לפני הפניה לוולנדם בצד שמאל של הדרך חוה גדולה לייצור גבינות (לא כשרות). במקום מרכז מבקרים המציג את תהליך ייצור הגבינות העגולות והקשות. במקום גם סדנא של אומן המייצר קבקבי עץ הולנדיים, המדגים ומספר הליך ייצורם.

מדורדאם אמסטרדם שיחור

מדורדאם. צילום: שיחור

וולנדם ומרקן הם כפרי דייגים על ימת האיילסמיר. הנמל המקומי מציע שיט על ספינה בין הנמלים.

ביקור בעיר הבירה האג. עיר זו היא מקום מושב בית המלוכה ההולנדי ובנין הפרלמנט. המלצתנו היא ביקור בשני אתרים. "פארק מדורדאם" מיקומו בפרברי העיר האג ועיירת הנופש סכוונינגן. הפאר הוא עיר מיניאטורית עם עשרות דגמים של אתרים היסטוריים ומקומות מרתקים בכל קצווי הולנד. חלק מהדגמים ניתנים להפעלה ע"י המבקרים. שימו לב בכניסה לדגם הילד הסותם באצבעו חור בסכר מים גדול ובמעשהו "מציל" את הולנד. בקופת הכרטיסים ניתן לקבל חוברת הדרכה בשפה העברית. האתר השני הוא "פנורמת מאסדאך" ממוקמת במרכז העיר. מאסדאך היה צייר שבעזרת רעייתו יצר ציור ענק ממדים בצורה מעגלית שהוצב בבניין ייחודי בצורה של פנורמה. המבקר עולה לקומה השניה ולמעשה רואה את הנוף של האג בשנים עברו ושל החופים הנפלאים של סכוונינגן כאילו פרושים לפניו בצורה חיה. המימד הפנורמי של 360 מעלות הינו חוויה בלתי נשכחת. הביקור מלווה בקריינות מסבירה בשפות רבות וניתן לבקש בדלפק הכניסה ההסבר בעברית .

פארק אפטלינג (EFTELING). אחד מאתרי השעשועים המשפחתיים היפים ומענינים באירופה. ממוקם בדרום הולנד (שעת נסיעה ברכבת מאמסטרדם). פארק המציע מגוון פעילויות מהנות לכל הגילאים. אגדות שלגיה ושבעת הגמדים, הבית של עמי ותמי, כיפה אדומה, הארמון המכושף ועוד. המקום כולל לונה פארק עם מתקנים לכל הגילאים. הפארק משופע בגנים מעוצבים ובאגמי מים עמוסים בפרחי מים ועוד.

"קינדרדייק" (KINDERDIJK). אם ברצונכם לחוות ולהבין מהן טחנות הרוח ההולנדיות סעו לקינדרדייק. אתר ובו 19 טחנות רוח מצידי נהר לק ולאורך יובליו. שם האתר "סוללת הילד" מקורו בשיטפון איום ונורא שארע באזור בשנת 1421, שסחף עימו אל ראש הסוללה תינוק בעריסתו וכו' וכו'. הטוב ביותר הוא להלך ולבקר בטחנות המאפשרות ביקור ולהבין את צורת הפעלתן ואת היעוד של שאיבת עודפי המים והעברתם לתעלות. הטחנות במקום הינן מהמאה ה-18 ונשמרות עד היום במצב הפעלה.

קינדרדייק טחנות רוח ויקיפדיה

קינדרדייק טחנות רוח צילום: ויקיפדיה

"העיירה "חיטהורן" (GIETHOORN). כינויה של עיירה הולנדית זו הוא ונציה של הולנד. העיירה מוקפת מכל עבריה במים והמעבר בין בתיה על עשרות גשרונים יפהפיים. המקום מציע למבקרים אפשרויות שיט בסירה עם מנוע חשמלי, במטרה לשמור על חיי הציפורים ולשמר את הסביבה. מתוך ניסיון אישי מסלול השיט של שעה הינו אופטימלי וכולל סיור בתעלות ובימה הסמוכה.

בורסות הפרחים. הולנד מהווה את שוק הפרחים הגדול בעולם, גם בחינת אינטנסיביות גידול הפרחים, בראש וראשונה הצבעונים, והן מבחינת היותה צומת מרכזית אליה מובאים חבילות הפרחים מכל העולם (גם מישראל) ושיווקם לסיטונאים, לקמעונאים וכו'. השוק הגדול ביותר נמצא בעיירה "אלסמיר" (Aalsmeer) הנמצאת מדרום מערב לאמסטרדם. זוהי למעשה בורסה ענקית בה מתייצבים סוחרים מורשים מדי בוקר (שעה 07:00), יושבים באולם מדורג עם שולחן ומחשב קטן. מקדימה מתגלגלות עגלות עליהן פרחים במגוון ענק. מקדימה בקיר עליום שעוני מחוגים המורים על המחיר ההתחלתי ונעים בהתמדה, זהו למעשה מכרז. הסוחר לוחץ על הכפתור במחיר הטוב ביותר עבורו והסחורה שלו. העגלה תנוע לעבר מחסני הסוחרים ושם תארז לפי ההזמנות שבידיהם ותצא עוד בבוקר לדרכה. המלצתי להמטרף לקבוצה מודרכת היוצאת מאמסטרדם. זכרו חובה להגיע לבורסה השכם בבוקר אחרת החוויה ברחה לה.

בורסת הפרחים אלסמיר

בורסת הפרחים אלסמיר

לקוראי הנאמנים אגלה סוד אמיתי. אני את ילדי ונכדי לוקח לבורסה פחות ידועה. שמה "FLORAHOLLAND" הנמצאת מרחק 40 ק"מ מאמסטרדם בעיירה בשם "RIJNSBURG". (הכתובת המדוייקת: LAAN VAN VERHOF 3). אנו מגיעים לבושים יפה לחניון של הבורסה, צועדים זקופים לתוך הבניין, בשעה כה מוקדמת אין שואל ואין בודק, אנו עולים לקומת המסחר ועומדים מאחורי הברוקרים (לפעמים יושבים על ידם). החוויה אין שנייה לה. אנו בתוך הבורסה ולא ביציע מבקרים (מאחורי זכוכית). בהמשך אנו יורדים למחסנים ורואים את מאות הפועלים המניידים את הפרחים  מאגדים בזרים, אורזים ומכינים למשלוח. הפועלים הם בני עמים שונים ותמיד! נענים לבקשות להצטלם ולהסביר התהליך. בקבוצה קטנטנה זה עובד כמובן בנימוס ובשקט.

לסיום. המטייל בהולנד ימצא עוד עשרות אתרים מרתקים ומהנים, מוזיאון החלל, מרכז מבקרים של פרויקט הסכרים "הדלתא אקספו" ובעזרת מדריך טוב בתי כנסת עתיקים מרכזים יהודיים וכד'. והעיקר סעו לשלום, תהנו וחזרו לשלום והקב"ה יהיה בעזרכם.



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    כתבות יפות ומענינות
    רק חבל שיש שגיאות כתיב באנגלית כותבים: Netherland ולא NEDERLAND